Fjordingen

För över en månad sedan anlände de nya uppdaterade fjordingarna. Är helt totalt förälskad i denna ras. Fjordingen är en av mina favorit raser i IRL, älskar dem lika mycket som jag älskar Shire hästarna. Var ju redan sugen på en uppdaterad fjording i januari detta år (2018), dock var det Nordsvenskarna som kom istället. När teamet sedan la ut en teaser om fjordingarna var det jag som hoppade av lycka. Har nästan alla fjordingar förutom palominon.
Nu kanske ni väntar på en recension av denna häst och såklart ska ni få en. Men istället för att göra så långa utlägg kring varje gångart kommer jag skriva allt i en kortare text.
 
Ash
 
Det första jag la märket till när jag köpte min första fjordis var att gångarterna liknade nordsvensken något, men inte helt. De är båda kallblod. Älskar verkligen halsen på fjordingen då den är kort, hade dock kunnat vara lite kortare ändå eftersom halsen blir lite lång i vissa gångarter. Även om traven är riktigt fin så hade jag viljat få ner huvudet lite så halsen får en finare form. För när man sätter igång i trav från skritt så ser man hur hästen lyfter upp huvudet och blir stel i halsen.
Måste också nämna en stor förbättring som de inte lyckades med på Nordsvensken. Nämlingen arbetsgaloppen. När man tittar på Nordsvensken så ser det ut som att den ska sätta sig ner. På fjordingen har de fåt upp rumpan mer, även om det ser lite konstgt ut så ser det sagoligt mycket bättre ut än på nordisen.
 
Ash
 
Ni vill säkert veta vad jag tycker om den omtalade svansen? Mitt första intryck av svansen var att den kändes spretig och inte alls vårdad ut. Visst det ser konstigt ut i jämförelse med resten av hästen som ser ut som en fjordis på utställning. Men man vänjer sig tillslut. Hade dock inte varit så dumt om svansen såg ut att vara nyborsad istället för att vara rufsig och oborstad.
När vi ändå pratar som svansen måste jag säga att jag blev lite besviken på pannluggen. Förstår mig inte riktigt på den mörka stråken som är mitt i en slinga. Skulle istället velat ha sett att ålen fortsatte rakt ut i mitten av luggen. De kanske testade det, I don't know. Men det hade nog kunnat lösa sig på ett helt annat sätt än det resultat vi har idag.
 
Luna
 
Trots att fjordingen har några få egenheter som sticker ut så gillar jag ändå slutresultatet. Detta är en häst som jag kommer rida runt på mycket.






Trogen följare?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:



Det är jag som är Viktoria Shadowhunter, kallas även för Vixi. Jag är en 22 årig SSO spelare. Min hemvist är i Mistfall på den svenska servern Marshmallow Clouds.